KLASYCY WIEDEŃSCY | MOZART | HAYDN | BEETHOVEN | Simakov
Bilet normalny parter | 50.00 zł |
Bilet ulgowy parter | 35.00 zł |
Bilet normalny balkon | 60.00 zł |
Bilet ulgowy balkon | 42.00 zł |
Wykonawcy:
- Sergey Simakov – dyrygent
- Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Program:
- Wolfgang Amadeus Mozart – Uwertura do opery Łaskawość Tytusa KV 621
- Joseph Haydn – Symfonia nr 101 D-dur Zegarowa
- Ludwig van Beethoven – I Symfonia C-dur op. 21
Koncert 31 maja w Filharmonii Śląskiej będzie okazją do spotkania z Sergeyem Simakovem: zdobywcą Srebrnej Batuty XI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, który poprowadzi naszą Orkiestrę Symfoniczną w programie dzieł wszystkich trzech klasyków wiedeńskich: Wolfganga Amadeusa Mozarta, Josepha Haydna oraz Ludwiga van Beethovena.
Uwertura do opery Łaskawość Tytusa, która otworzy wieczór, jest wstępem do ostatniej z oper napisanych przez Wolfganga Amadeusa Mozarta, powstałej na okazję koronacji Leopolda II na króla Czech. Akcja całości dzieła osadzona jest w starożytnym Rzymie i jest opowieścią o władzy, zdradzie, miłości, chciwości i mądrości. Tworzona równolegle z Czarodziejskim fletem, jest dziś zaliczana do najwybitniejszych dzieł Mozarta, choć nie od razu zyskała sobie uznanie. Dopiero po kilku latach od powstania, już po śmierci twórcy, zawitała na światowych scenach. W Polsce po raz pierwszy zabrzmiała w 1806 roku w Poznaniu, po 15 latach od praskiej premiery.
Jako druga zabrzmi kompozycja Josepha Haydna – Symfonia D-dur, zwaną Zegarową. Dziewiąta spośród dwunastu symfonii londyńskich jest jednym z najbardziej znanych dzieł tego kompozytora. Składa się z czterech części: I Adagio. Presto, II Andante, III Allegretto (Menuet) oraz Finał Vivace. Swój przydomek zawdzięcza drugiemu ogniwu, w którym miarowy rytm wypełnia partię akompaniujących instrumentów dętych oraz niżej brzmiących smyczków.
Wieczór zwieńczy I Symfonia Ludwiga van Beethovena w tonacji C-dur. Powstała we wczesnych latach twórczości kompozytora i wyraźnie widać w niej wpływy Symfonii Josepha Haydna i Wolfganga Amadeusa Mozarta. Na szczególną uwagę zasługuje wolny wstęp do części I, a zarazem całej symfonii, w którym Beethoven zastosował niespotykane w swoich czasach rozwiązanie harmoniczne, rozpoczynając od wtrąconej do subdominanty dominanty septymowej.
31.05.2024 | piątek | g. 19
Laureat XI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga | MOZART | HAYDN | BEETHOVEN