PSZCZYNA | KONCERT BOŻONARODZENIOWY | Yang | Krupa | Orkiestra Kameralna
Wykonawcy:
- Arkadiusz Krupa – obój
- Su-Han Yang – dyrygent
- Śląska Orkiestra Kameralna
Program:
- Georg Philipp Telemann – Concerto grosso G-dur Koncert polski TWV 43:G7
- interludium kolędowe: Przybieżeli do Betlejem
- Pietro Locatelli – Concerto grosso f-moll op. 1 No 8 Per il Santo Natale
- Thomaso Albinoni – Koncert obojowy d-moll op. 9 nr 2
- interludium kolędowe: Wśród nocnej ciszy
- Marc – Antoine Charpentier – Noël sur les instruments H.534
- Antonio Vivaldi – Koncert obojowy C-dur RV 451
- interludium kolędowe: Cicha noc
- Giuseppe Sammartini – Concerto Grosso g – moll op.5 No 6 Di Natale
- Nicolo Porpora – Alto Giove z opery Polifemo
- Jan Sebastian Bach – Jesus Bleibet Mein Freud
Koncertem 15 grudnia Śląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Su-Han Yanga wprowadzi nas w atmosferę świąt Bożego Narodzenia. Usłyszymy wirtuozowskie koncerty orkiestrowe i solowe epoki baroku i klasycyzmu skomponowane na Boże Narodzenie, a świąteczny nastrój dopełnią interludia kolędowe na orkiestrę smyczkową.
Georg Philipp Telemann część swojego życia spędził na Śląsku, w rezydencji Promnitza w Pszczynie, dzięki czemu w jego twórczości odnajdziemy wiele utworów inspirowanych polską muzyką, kulturą i tradycją. Jednym z przykładów są liczne koncerty instrumentalne, określane mianem Koncertów Polskich. Jeden z nich – Concerto grosso G-dur usłyszymy podczas grudniowego koncertu. Oprócz utrzymanego w wolnym tempie trójdzielnego poloneza w III części, ludowe zabarwienie mają także części pierwsza (Dolce) i finałowe Allegro.
W następnej części wieczoru zabrzmią concerto grosso zainspirowane świętami Bożego Narodzenia: Concerto grosso f-moll op. 1 nr 8 „Per il Santo Natale” Pietra Locatellego, „Noël sur les instruments” H.534 Marca-Antoine’a Charpentiera oraz Concerto Grosso g-moll op. 5 nr 6 „Di Natale” Giuseppe Sammartiniego. W tych barokowych dziełach kompozytorzy łączą techniczne mistrzostwo z duchowym i emocjonalnym wyrazem, tworząc bogate i wzruszające dźwiękowe obrazy świątecznej radości. W dziełach tych odnajdziemy także fragment pastoralne, które nawiązują do sielankowych scen pasterskich i dźwięków natury, związanych z narodzeniem Chrystusa.
Tego wieczoru usłyszymy także dwa barkowe koncerty obojowe, w których to odnajdziemy najsłynniejsze melodie na ten instrument: Koncert obojowy C-dur Antonio Vivaldiego oraz Koncert obojowy d-moll Thomasso Albinoniego.
Koncert obojowy Antonio Vivaldiego to utwór, który emanuje radością. Kompozycja składa się z trzech części: Allegro, Largo i Allegro, każda z nich ukazuje różnorodne aspekty techniczne i ekspresyjne oboju. Pierwsza część, Allegro, jest pełna energii i żywych rytmów, podkreślając biegłość solisty i dialog między obojem a orkiestrą. Druga część, Largo, to liryczna i melancholijna melodia, która eksponuje emocjonalną głębię oboju i tworzy spokojny, medytacyjny nastrój. Trzecia część, Allegro, powraca do żywiołowej i dynamicznej formy, kończąc koncert pełnym wigoru i technicznego mistrzostwa finałem, który pozostawia słuchacza w podniosłym nastroju.
Koncert obojowy d-moll Thomassa Albinoniego wyróżnia się liryzmem i wirtuozerią. Pierwsza część jest pełna energii i żywych dialogów między obojem a orkiestrą, podkreślając techniczne umiejętności solisty. Druga część, Adagio, to liryczna melodia, która eksponuje ekspresyjność oboju i tworzy głęboki, emocjonalny nastrój. Trzecia część, Allegro, kończy koncert żywiołowym i radosnym finałem, ukazując mistrzostwo Albinoniego w komponowaniu muzyki pełnej zarówno technicznego blasku, jak i emocjonalnej głębi.
Całość dopełnią równie wirtuozowskie opracowania kolęd w formie interludiów.