BACH – MOZART – MERCADANTE | Pławner | Długosz | Strządała | Orkiestra Kameralna
Bilet normalny parter | 45.00 zł |
Bilet ulgowy parter | 32.00 zł |
Bilet normalny balkon | 55.00 zł |
Bilet ulgowy balkon | 39.00 zł |
Regulamin sprzedaży biletów online
Wykonawcy:
- Łukasz Długosz – flet
- Piotr Pławner – skrzypce / dyrygent
- Daniel Strządała – klawesyn
- Śląska Orkiestra Kameralna
Program:
- Bolko von Hochberg – Quartett D-Dur op. 27 nr 1
- Saverio Mercadante – Koncert fletowy e-moll op. 57
- Wolfgang Amadeus Mozart – Adagio i Fuga c-moll KV 546
- Johann Sebastian Bach – Koncert potrójny BWV 1044 na skrzypce, flet i klawesyn
Koncert w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego Refren
Wirtuozowski popis fletu, skrzypiec i klawesynu, przepiękne melodie, klasyczna forma – to wszystko czeka nas podczas koncertu Śląskiej Orkiestry Kameralnej 29 listopada. Zespół poprowadzi Piotr Pławner, który wykona także solowe partie skrzypiec. Ponadto podczas koncertu usłyszymy także wspaniałych solistów: flecistę Łukasza Długosza oraz klawesynistę Daniela Strządałę.
Koncert rozpocznie Kwartet smyczkowy op. 27 nr 1 Bolko von Hochberga – śląskiego kompozytora i dyrygenta, który znaczną część swojego życia spędził na zamku w Pszczynie. Dzieło to jest jednym z trzech kwartetów kompozytora, charakteryzujący się elegancją i wyrafinowaną strukturą typową dla późnego romantyzmu. Kompozycja składa się z czterech części, które demonstrują zarówno techniczne umiejętności wykonawcze, jak i głęboką wrażliwość muzyczną.
Wczesnoromantyczny koncert fletowy e-moll Saverio Mercadante należy do grona najpopularniejszych koncertów na flet i orkiestrę smyczkową. Odwołujący się do stylu francuskiego, cechuje się jednocześnie typowo włoskim liryzmem. Pierwsza część to przede wszystkim dwa, przeplatające się ze sobą ujmujące tematy fletu. Wolna część druga przechodzi z tonacji mollowej w durową, wprowadzając nastrój radosnego zwycięstwa. W części ostatniej, na pierwszy plan wysuwa się chwytliwy temat – jedna z najbardziej rozpoznawalnych w historii melodii fletowych, wprowadzona przez flet i podchwycona następnie przez orkiestrę.
Adagio i Fuga c-moll KV 546 Wolfganga Amadeusa Mozarta to wyjątkowy utwór, skomponowany w 1788 roku, łączący w sobie głębię emocjonalną z techniczną doskonałością. Adagio, pełne liryzmu i melancholii, wprowadza słuchacza w medytacyjny nastrój, będąc jednocześnie wstępem do bardziej złożonej formy Fugi. Fuga c-moll, oparta na kontrapunkcie, pokazuje mistrzostwo Mozarta w komponowaniu polifonii, gdzie poszczególne głosy prowadzą ze sobą dialog, tworząc złożoną i harmonijną strukturę. Utwór ten, napisany na smyczki, jest jednym z przykładów późnej twórczości Mozarta, gdzie kompozytor łączy wpływy barokowej techniki z klasycystycznym wyrazem.
Koncert a-moll (BWV 1044) nazywany jest często „Koncertem potrójnym” i prawdopodobnie został napisany przez Bacha na publiczny koncert w kawiarni Zimmermanna w Lipsku. Skomponowany na orkiestrę i trzech solistów (klawesyn, flet i skrzypce) pod względem instrumentarium przypomina słynny V Koncert brandenburski. Koncert a-moll, chociaż wykonywany rzadziej niż jego brandenburski odpowiednik, zachwyca swoim monumentalnym wyrazem nawiązującym do faktury i brzmienia organów, szczególnie w jego środkowej części.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Projekt objęty mecenatem Miasta Katowice
Partner
29 listopada | piątek | g. 19.00
BACH – MOZART – MERCADANTE | Pławner | Długosz | Strządała | Śląska Orkiestra Kameralna