MOZART – Wielka Msza c-moll | Bożena Bujnicka | Aldona Bartnik | Piotr Łykowski | Maciej Gocman | Jasin Rammal-Rykała | Andrzej Kosendiak | Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej

Bilet normalny parter 50.00 zł
Bilet ulgowy parter 35.00 zł
Bilet normalny balkon  70.00 zł
Bilet ulgowy balkon  49.00 zł

Wykonawcy:

  • Bożena Bujnicka – sopran
  • Aldona Bartnik – sopran
  • Piotr Łykowski – kontratenor
  • Maciej Gocman – tenor
  • Jasin Rammal-Rykała – bas-baryton
  • Andrzej Kosendiak – dyrygent
  • Jarosław Wolanin – przygotowanie chóru
  • Chór Filharmonii Śląskiej
  • Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej

Program:

  • Marcin Józef Żebrowski – Rorate caeli
  • Marcin Józef Żebrowski – Magnificat
  • Wolfgang Amadeus Mozart – Wielka Msza c-moll KV 427

Koncert 28 lutego stać będzie muzyką epok późnego baroku i klasycyzmu, a jego zwieńczeniem będzie Wielka Msza c-moll KV 427 Mozarta, która ukoronuje ten wieczór pełen niezwykłej muzyki, będącej ucztą dla duszy.

Muzycy wystąpią pod batutą Andrzeja Kosendiaka, wybitnego i najbardziej cenionego polskiego interpretatora muzyki tamtych czasów. Jego działalność wytycza ścieżki odczytywania dzieł tego okresu, a liczne nagrania przez niego dokonywanie zyskują uznanie wśród krytyków i publiczności poprzez nagrody i nominacje do Fryderyków.

Filharmonicy śląscy rozpoczną od muzyki polskiej, wybrzmią więc dwa utwory Marcina Józefa Żebrowskiego – Rorate caeli oraz Magnificat.

W przypadku twórczości Marcina Józefa Żebrowskiego ciekawym jest fakt, że zachowały się przekazy 39 jego dzieł, spośród których aż 30 znajduje się w archiwum klasztornym na Jasnej Górze, a jego twórczość określa się często jako wybitną na tle współczesnych mu muzyków polskich.

Rorate caeli, które zostanie wykonane jako pierwsze z dzieł Żebrowskiego, jest opracowaniem introitu (części, która następuje po spowiedzi powszechnej a przed Kyrie)  mszy adwentowej, od którego wzięła się także nazwa nabożeństwa (roraty). Magnificat z kolei to dzieło charakteryzujące się większą dojrzałością warsztatową niż u współczesnych Żebrowskiemu oraz szczególną rolą melodii, która jest tutaj podstawowym środkiem wyrazu. Tekst, którego muzycznej interpretacji podejmują się kompozytorzy od wieków, opiera się na poetyckim opracowaniu słów Maryi. Jest w nim zawarte pełne radości wyznanie, które było odpowiedzią na pozdrowienie Elżbiety.

Dopełnieniem wieczoru będzie Wielka Msza c-moll KV 427 W.A. Mozarta. Co ciekawe, twórca nie ukończył tego dzieła – po skomponowaniu części Kyrie, Gloria, Sanctus, Benedictus oraz początku Credo, kompozytor porzucił dalsze prace. Najczęściej wykonywane jest opracowanie autorstwa Aloisa Schmitta, który brakujące ogniwa uzupełnił odpowiednio dobranymi utworami klasyka. Dzisiaj jednak zabrzmią wyłącznie części, które wyszły spod pióra Mozarta. Msza c-moll nazywana jest „Wielką” z uwagi na jej monumentalną budowę i koncepcję – poszczególne wycinki tekstu są samodzielnymi utworami (na przykład Gloria zawiera się w siedmiu). Dzieło to wyróżnia także bogactwo użytych środków wokalnych i instrumentalnych – mnogość głosów (5- i 8-głosowe partie chóru), obecność czterech solistów a także znaczna samodzielność orkiestry.

Partie solowe w dziełach Żebrowskiego i Mozarta tego wieczoru wykonają Bożena Bujnicka, Aldona Bartnik, Piotr Łykowski, Maciej Gocman oraz Jerzy Butryn, a za pulpitem dyrygenckim stanie Andrzej Kosendiak. Artyści ci znajdują się w czołówce interpretatorów dzieł tamtego okresu, specjalizując się w wykonawstwie muzyki dawnej.

PARTNERZY