ZAKOŃCZENIE LATA | Shemet | Orkiestra Symfoniczna
Bilet normalny parter | 45.00 zł |
Bilet ulgowy parter | 32.00 zł |
Bilet normalny balkon | 55.00 zł |
Bilet ulgowy balkon | 39.00 zł |
Wykonawcy:
- Yaroslav Shemet – dyrygent
- Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Program:
- Maurice Ravel – Alborada del Gracioso
- Manuel De Falla – I Suita El sombrero de tres picos
- Manuel De Falla – II Suita El sombrero de tres picos
- Camille Saint-Saëns – Danse Macabre
- Charles Gounod – Noc Walpurgii z opery Faust
- Georges Bizet – Intermezzo z opery Carmen
26 sierpnia Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta zaprosi na wieczór muzyki Maurice’a Ravela, Manuela de Falli, Camille’a Saint-Saënsa, Charlesa Gounoda i Georgesa Bizeta. Będzie to okazja do przeniesienia się do słonecznej Hiszpanii, ale także do przyjrzenia się nieziemskim scenom tańca śmierci, czy sabatu czarownic w Noc Walpurgii. Ten wieczór z pewnością wzbudzi w słuchaczach niemałe emocje!
Koncert rozpocznie Alborada del Gracioso, utwór Maurice’a Ravela, który powstał pierwotnie jako część cyklu fortepianowego pt. Miroirs (Zwierciadła). Instrumentacja orkiestrowa przyczyniła się znacznie do spopularyzowania tego dzieła. Znajdziemy w nim wysmakowane połączenie hiszpańskiego temperamentu, obecnego w rytmice, ze zmysłową melodyką.
Kolejne punkty programu należeć będą do Manuela de Falli i dwóch suit z baletu El sombrero de tres picos, utworów rzadko spotykanych w programach koncertowych. W Suitach usłyszymy nawiązania do muzyki andaluzyjskiej – rodzimego folkloru Manuela de Falli. Historia zawarta w libretcie opowiada corregidorze, czyli urzędniku zajmującym najwyższą pozycję w miejscowości Guadix, w której dzieje się akcja. To właśnie od niego wziął się tytuł dzieła – Trójkątny kapelusz, bo właśnie corregidores nosili te charakterystyczne nakrycia głowy. Bohater zabiega o względy zamężnej młynarki, która sprytnie obnaża zamiary zalotnika, kompromitując go w oczach swojego męża i sąsiadów. I Suita z baletu składa się z części: Popołudnie, Taniec młynarki, Corregidor oraz pełnego temperamentu Tańca ogólnego. II Suita z kolei to: Taniec młynarza, Taniec sąsiadów oraz efektowna finałowa Jota.
Następnie zabrzmi jedno z najbardziej znanych dzieł Camille’a Saint-Saënsa, czyli Danse Macabre. Powstało ono w oparciu o wiersz francuskiego poety, Henry’ego Casalisa pod tym samym tytułem i jest jednym z wielu funkcjonujących już od późnego średniowiecza tekstów kultury ilustrujących „taniec śmierci”. Kompozytor zbudował dźwiękami prawdziwie plastyczny obraz, który doskonale oddaje treść wiersza. Śmierć rytmicznie uderza o grobowiec, wybija północ. Jest ciemna, zimowa noc. Zwołane przez śmierć szkielety – kości bogatych i biednych, baronów i kołodziejów – na równi – krążą w dzikim, upiornym tańcu przy akompaniamencie rozstrojonych gęśli. Scenę przerywa pianie koguta o świcie, a dzienne światło rozprasza zjawy.
Po tym utworze przyjdzie czas na fragment opery Faust Charlesa Gounoda – Noc Walpurgii z V aktu. Jest to scena baletowa, która zachwyca atmosferą tajemniczości i baśniowości. Opera Goundoda, czerpiąca libretto z dramatu Goethego, przenosi słuchacza w tej scenie w góry Harz, gdzie odbywa się sabat czarownic. Po tym nieziemskim przeżyciu, powrócimy do Hiszpanii – za sprawą fragmentu opery Carmen Georgesa Bizeta. Będzie Intermezzo poprzedzające III akt, zachwycające przepiękną kantyleną.
Koncert 26 sierpnia będzie więc niezwykle barwną podróżą po muzyce, która wystąpi w roli narratora, budującego niesamowite krajobrazy w wyobraźni słuchaczy. Czy można sobie wyobrazić piękniejsze zakończenie lata?
26.08.2022 | piątek | g. 19