Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej

Dzięki wysokiemu poziomowi dokonań, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej od początku swojej działalności zapewniła sobie udział w renomowanych międzynarodowych festiwalach oraz czołową pozycję wśród zespołów tego typu w Polsce. Wszystko zaczęło się koncertem muzyki polskiej 26 maja 1945 roku. Od tego czasu, nie zamykając się na żaden z nurtów, prezentuje obok światowej literatury symfonicznej także muzykę współczesną.

Wielokrotnie koncertowała na istniejącym od pół wieku Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień i oratoryjno-kantatowym festiwalu Wratislavia Cantans. Muzykuje także na festiwalach zagranicznych, co zapoczątkowała trzy dekady temu na Festiwalu Muzyki Francuskiej w La Chaise Dieu. Od 1958 roku i pierwszych tournées po ówczesnej Czechosłowacji orkiestra koncertowuje w całej Europie. Polską kulturę promowała także poza naszym kontynentem: w Korei Południowej i na Tajwanie oraz Japonii, do której zespół zaproszono na szóste tournée w 2020 roku. W 25 krajach symfonicy dali ponad pół tysiąca koncertów.
Z orkiestrą koncertowali najwybitniejsi artyści – dyrygenci i soliści, począwszy od Leopolda Stokowskiego, Giennadija Rożdiestwienskiego czy Fou Ts’onga, po Krystiana Zimermana, Igora Ojstracha, Zachara Brona, Idę Haendel, Victorię de los Angeles czy Montserrat Caballé.

Filharmonicy śląscy jako pierwsi nagrali pod batutą Karola Stryji na płyty wszystkie wokalno-orkiestrowe dzieła Karola Szymanowskiego, które do dziś są obecne na światowych rynkach w ofercie wytwórni Naxos. Należą zresztą do filharmonicznych zespołów, które najczęściej nagrywają. Status Złotej Płyty zdobyło nagranie dzieł George’a Gershwina pod batutą Jerzego Salwarowskiego, który prowadził też orkiestrę w pomnikowym nagraniu wszystkich poematów symfonicznych Mieczysława Karłowicza. W listopadzie 2007 roku ukazało się jako pierwsze na świecie płytowe nagranie Magnificat Wojciecha Kilara. Następnie filharmonicy śląscy zrealizowali światowe premiery fonograficzne jego Uwertury uroczystej, V Symfonii Adwentowej i Hymnu paschalnego oraz dwóch utworów Aleksandra Tansmana. Wysoko oceniono też nagrania utworów Witolda Lutosławskiego oraz dwie płyty z lat 2009 i 2011 z muzyką Bolesława Szabelskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Eugeniusza Knapika. Symfonicy śląscy pod batutą prof. Mirosława Jacka Błaszczyka byli pierwszymi wykonawcami dedykowanego ojcu Nokturnu Mikołaja Góreckiego – utworu, który zabrzmiał z okazji nadania Filharmonii Śląskiej imienia Henryka Mikołaja Góreckiego. Płyta (DUX 0924) ze światową premierą fonograficzną tego utworu nominowana była do Fryderyka 2013. W 2016 roku wydano płytę z nagraniem IV Symfonii Tansman Epizody Henryka Mikołaja Góreckiego, której premierowe wykonanie odbyło się 15 lutego 2015 roku w Łodzi (wydarzenie specjalne Tansman Festival 2015). W 2017 roku ukazała się CD (DUX1368), na której Orkiestra Symfoniczna i przygotowany przez Jarosława Wolanina Chór Filharmonii Śląskiej oraz sopran Joanna Woś i baryton Mariusz Godlewski pod batutą prof. Mirosława Jacka Błaszczyka nagrali II Symfonię Kopernikowską Henryka Mikołaja Góreckiego.

SKŁAD ORKIESTRY SYMFONICZNEJ:

 

I skrzypce
Adam Wagner – I koncertmistrz
Anna Trólka – koncertmistrz
Aleksandra Stryja-Modliszewska
Marta Diug-Chwastek
Adam Wójcik
Anna Król
Jacek Widera
Dariusz Wicherek
Elżbieta Pisarska
Aleksandra Pawełek-Zaborny
Beata Modliszewska
Michalina Piątek
Michał Siwy
Waldemar Staniczek
Katarzyna Gwizdon
Leszek Sojka
II skrzypce
Agnieszka Skomorowska
Ryszard Słapik
Paweł Nalepa
Sławomira Łoś
Janina Sromek
Grażyna Kołodziejczyk
Małgorzata Wacławik
Agnieszka Dancewicz
Łukasz Grabiński
Dawid Dancewicz
Paweł Muszała
Mikołaj Łukosz 
Katarzyna Hałoń
altówki
Rafał Woźniak
Jarosław Marzec
Joanna Botor
Sabina Wocław
Robert Jagodziński
Adam Staśko
Urszula Krzemińska
Krzysztof Modliszewski
Aleksander Słomowicz
Aleksandra Pindel
Anna Modliszewska
 
wiolonczele
Franciszek Skóra – koncertmistrz
Jerzy Szkopek – zastępca koncertmistrza  
Jacek Gwizdon – zastępca koncertmistrza 
Małgorzata Ślęzak
Justyna Majewska
Bernard Sczendzina
Grażyna Róg
Katarzyna Czypka
Anna Fert
Konrad Bargieł
kontrabasy
Piotr Rurański
Roman Huzior
Ryszard Majewski
Urszula Nancka
Przemysław Wacławik
Maciej Spychała

Paweł Łamik

 
flety
Aneta Pawlik
Magdalena Maliszewska
Andrzej Staciwa
Grażyna Jursza
 
 
 
oboje
Adam Stachula

Anna Kudala 

 
rożek angielski
Tomasz Stencel
 
klarnety
Marek Miś
Czesław Kasperek
Marian Tobor
Michał Urbańczyk
 
 
fagoty
Tadeusz Łukosz
Marek Krzemiński
Krzysztof Nowak
Adam Bury
waltornie
Joachim Nowak
Leszek Salwa
Waldemar Matera
Jerzy Ślęzak
Grzegorz Grzegorzek
Piotr Sidor
trąbki
Bartosz Gaudyn
Szymon Gaudyn
Maciej Mzyk
Wojciech Kaczkowski
 
puzony
Grzegorz Kurowski
Mateusz Konopka
Marek Przegendza
puzon basowy
Piotr Misiak
tuba
Marek Ozioro
kotły/perkusja
Anna Famuła-Galwas
Michał Pawłowski 
Małgorzata Szymecka
harfa
Agnieszka Kaczmarek-Bialic
fortepian
Antoni Brożek
 
 
 
 
inspektor
Piotr Rurański
bibliotekarz
Marek Ozioro
stroiciel instrumentów klawiszowych
Wenancjusz Szołtysik

PARTNERZY